تبلیغات بنری چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال راهی برای معرفی کسب‌وکار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شرح دهیم که هدف از تبلیغات بنری چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. البته درباره موضوعات بسیار مهم دیگری از جمله این که چه مواردی باعث موفقیت و تأثیرگذاری تبلیغات بنری می‌شود نیز صحبت خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، حتماً تا پایان این مقاله را به‌دقت مطالعه کنند.

اگر به دنبال راهی برای معرفی کسب‌وکار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شرح دهیم

اگر به دنبال راهی برای معرفی کسب‌وکار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شرح دهیم که هدف از تبلیغات بنری چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. البته درباره موضوعات بسیار مهم دیگری از جمله این که چه مواردی باعث موفقیت و تأثیرگذاری تبلیغات بنری می‌شود نیز صحبت خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، حتماً تا پایان این مقاله را به‌دقت مطالعه کنند.

تبلیغات به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط کسب‌وکارها با جامعه هدف به شمار می‌رود. در عصر حاضر با توجه به ورود تکنولوژی و دنیای دیجیتال به زندگی انسان‌ها، تبلیغات نیز وارد حوزه‌های جدید شده و رنگ و بوی دیجیتالی به خود گرفته است. یکی از روش‌های بسیار مهم و پر طرفدار تبلیغات در اینترنت، تبلیغات بنری است که بی‌تردید همه افرادی که در فضای اینترنت و دیجیتال حضور دارند، حداقل یک بار با آن روبرو شده‌اند.

تبلیغات بنری (Banner ads)، یک کارکرد اساسی دارند: چنانچه روی آن‌ها کلیک کنید مرورگر وب، شما را به سایت تبلیغ‌کننده راهنمایی خواهد کرد. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که این بنرها چگونه کار می‌کنند و اصلاً فلسفه‌ی وجود‌شان چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل به شرح این که تبلیغات بنری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چرا باید از آنها استفاده کنیم، بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید

تبیلغات بنری چیست؟

یکی از روش‌های شایع در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات بنری است. این شیوه از تبلیغات شامل طرح‌های گرافیکی در فرمت‌های مختلف مانند: تصاویر، متن، ویدئو و … می‌شود. این تصاویر گرافیکی در بخش‌های گوناگون سایت‌ها در مقابل دید کاربر قرار می‌گیرد. بعد از اینکه مخاطب بر روی بنر تبلیغاتی مورد نظر کلیک کند، به سایت تبلیغ‌کننده هدایت می‌شود.

جالب است بدانید که این نوع تبلیغات به صورت فیزیکی هم قابل اجرا هستند. نمونه فیزیکی تبلیغات بنری، همان بیلبوردهایی هستند که در سطح شهر نصب می‌شوند و شما بارها دیده‌اید اما چون این کار برای کسب‌وکارهای کوچک هزینه‌های فراوانی به دنبال خواهد داشت و از طرفی، تبلیغات در فضای آنلاین مزایای زیادی دارد بنابراین صاحبان کسب‌وکار به سراغ تبلیغات بنری در دنیای دیجیتال می‌روند.

یک بنر تبلیغاتی نوع خاصی از لینک هایپرتکست به شمار می‌رود. اگر در مورد نحوه‌ی کار کردن صفحات وب اطلاعات کافی داشته باشید حتما در جریان هستید که یک لینک متنی ابتدایی چگونه کار می‌کند. یک بیت از کد HTML، سرور وب را راهنمایی می‌کند تا وقتی کاربر روی قطعه‌ی معینی از متن کلیک کرد صفحه‌‌ی وب خاصی را بالا بیاورد. بنرهای تبلیغاتی اساسا همین کار را انجام می‌دهند. فقط نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که به جای متن، لینک در یک جعبه‌ی حاوی گرافیک (که معمولا با عناصر متنی همراه می‌باشد) و گاهی اوقات به صورت انیمیشن ظاهر می‌گردد.

تاریخچه تبلیغات بنری

نخستین تبلیغ بنری در سال 1994 میلادی در وب‌سایت hotwired.com (که در حال حاضر آدرس دامنه به این صورت است: wired.com) ظاهر شد. با توجه به استانداردهای امروزی به صراحت می‌توان گفت که اصلاً تجربه موفق و قابل افتخاری نبود. اولین تبلیغات بنری مزایده محور نبودند و الگوریتمی برای تشخیص تناسب آن‌ها با بازدیدکننده وجود نداشت. چیزی در حدود یک سال بعد، توجه و تمرکز آگهی‌دهندگان به نمایش تبلیغاتشان در وب‌سایت‌هایی معطوف شد که با تبلیغات آن‌ها به نحوی ارتباط داشتند.

پنج سال بعد، یعنی در سال 1999 میلادی، وب‌سایتی با نام ToGo.com (که بعدا تحت مالکیت یاهو قرار گرفت) اولین سیستم مزایده‌ای را رونمایی کرد. این مدل اولیه برای تبلیغات آگهی دهنده‌ای که بیشترین مبلغ را پرداخت می‌کرد اولویت خاصی در نظر می‌گرفت. یک سال بعد، گوگل مدل تبلیغات مزایده محور خود که با عنوان تبلیغات PPC) pay per click) یا تبلیغات کلیکی معروف شد را عرضه نمود.

لازم به توضیح است که مدل گوگل با مدل‌های قبلی تفاوت داشت، به این صورت که در مدل گوگل، پرداخت بالاترین مبلغ لزوماً باعث ایجاد اولویت نمی‌شد. به نظر می‌رسد که گوگل از همان زمان هم برای آینده برنامه‌ریزی داشت و اهمیت نمایش مرتبط و متناسب‌ترین تبلیغ را برای کاربران موتور جستجوی خود پیش‌بینی کرده بود. در طول گذر زمان، الگوریتم و قابلیت‌های تبلیغات بنری رشد قابل ملاحظه‌ای یافته و حتی می‌توان این‌گونه گفت که متحول شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییر و تحولات، معرفی تبلیغات Responsive (واکنش‌گرا) در سال 2016 بود.

انواع تبلیغات بنری کدام است؟

بنرهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و به همین جهت، این امکان را برای صاحبان کسب‌وکار و همچنین بازاریابان فراهم می‌آورند که تبلیغات خود را به شیوه‌های گوناگون و با استفاده از بنرهای مختلف اجرا نمایند. بودجه و معیارها تا حد زیادی، بر روی تصمیم‌گیری شما در انتخاب بهترین نوع بنر برای رسیدن به مطلوب‌ترین نتیجه در مورد مخاطبان هدف و همچنین دلخواه شما از تبلیغات، تأثیر مستقیم خواهند داشت. بنرهای تبلیغاتی غالباً به صورت مستطیل شکل بوده و هرچه مستطیل‌ها بزرگ‌تر طراحی شوند نسبت به بنرهای کوچک‌تر، مسلماً تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. همچنین بنرها می‌توانند به صورت ثابت یا متحرک باشند.

همچنین بنرها به دو نوع استاتیک و دینامیک نیز تقسیم می‌شوند. منظور از تبلیغات بنری استاتیک، آگهی‌های ثابت هستند که پس از انتخاب و درج در محل مقرر شده، هیچ تغییری در اندازه آن‌ها ایجاد نخواهد شد. مزیت استفاده از تبلیغات بنری استاتیک این است که شکل و اندازه تبلیغ ثابت بوده و می‌توانید آن را دقیقاً با طرح برند خود هماهنگ نمایید. به این نکته هم توجه داشته باشید که در این حالت کنترل دقیق‌تری روی افراد مشاهده‌کننده آگهی خواهید داشت. از سوی دیگر، نقطه ضعف تبلیغات بنری استاتیک این است که در همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها به صورت یکسان یا مناسب ظاهر نمی‌شوند؛ لذا به احتمال بسیار زیاد با استفاده از این نوع آگهی، حجم قابل توجهی از پتانسیل تعداد نمایش و کلیک از دست خواهد رفت.

تبلیغات بنری دینامیک آن دسته از آگهی‌های بنری هستند که تصاویر و متن موجود در آن‌ها با اندازه و ابعاد متناسب با مقصد یا پلتفرمی که در آن نمایش داده خواهند شد (وب‌سایت دسکتاپ، وب‌سایت موبایلی، اپ و موارد مشابه) تطبیق پیدا خواهد کرد. همین تطبیق پذیری موجب می‌شود که تبلیغ شما برای بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان هدف نمایش داده شود. در عین حال، یکی از نقطه ضعف‌های تبلیغات بنری دینامیک به محدودیت در انتخاب طرح این قبیل آگهی‌ها مربوط می‌شود که می‌تواند باعث سادگی بیش از حد ظاهر تبلیغ یا فاصله گرفتن آن از استانداردهای مورد نظر شما گردد.

به مانند هر چیز دیگری، تبلیغات بنری استاتیک و دینامیک هم نقاط قوت و ضعف خود را دارند بنابراین استفاده به صورت ترکیبی از آن‌ها می‌تواند روش مناسبی برای تنوع بخشیدن به استراتژی بازاریابی شما در استفاده از تبلیغات بنری محسوب شود.

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیار آکادمی

یادگیری مهارت های جدید

ورود به همیار آکادمی